Krok za krokem k lepšímu zdraví i kondici


Udržovat naše tělo v dobré kondici, je prvním předpokladem toho, že se budeme cítit dobře. Ne každý je však vysloveně sportovní typ, aby trávil denně několik hodin na hřišti, kurtu, v posilovně nebo v běžeckých botách. Typem pro ty, kteří sportovním aktivitám příliš neholdují, může být obyčejná chůze. Mnohými podceňovaná a opomíjená, ale pro nás velmi přirozená a pro udržení kondice nezbytná.

Kolik kroků máme zvládnout?

Často uváděnou hranicí je 10 tisíc kroků denně. Tato hodnota však není podložena žádnými studiemi a výzkumy. Uvádí se, že svými běžnými denními aktivitami nachodíme asi 3500 – 4000 kroků. I to je velmi individuální. Pokud někdo sedí celý den v kanceláři a zajde si jen na oběd nebo pro kávu, tak bude mít problém i tuto hranici zdolat. Naopak číšník nebo zdravotní sestřička ve službě naběhají spoustu kilometrů. Chůze se jeví jako optimální a zároveň velmi efektivní druh pohybu. Vychází z naši minulosti, kdy lidé nachodili mnoho kilometrů při aktivitách spojených s obstaráním potravy a zajištěním své rodiny. Dnes se přemisťujeme auty nebo hromadnou dopravou a svaly zapojující se do procesu chůze, pomalu ochabují.

Začínáme s chůzí

Nejprve je důležité zdůraznit, že začít sportovat nebo chodit, musíme postupně. Pokud máme sedavé zaměstnání a nijak moc se nepohybujeme, tak není nutné hned začít celodenní túrou. Možná ji zvládnete, ale bude Vás pak bolet celé tělo a na dalších pár dní vám to pohyb znemožní. Naproti tomu je dobré začít chodit například do práce pěšky, vystoupit o nějakou tu zastávku dřív nebo si najít alespoň půl hodinu a jít ven na vzduch.

Inspirace:  Problematická pleť a přírodní oleje? I to může být cesta k úspěchu
Woman Forest Hiking Girl Person - AveCalvar / Pixabay
AveCalvar / Pixabay

Začneme s tím, že se svižnějším krokem vydáme na procházku po svém okolí. Postupně si prodlužujeme trasu, zrychlujeme krok, vydáváme se na nová místa, pustit si můžeme i oblíbenou hudbu.

Touto činností bychom měli trávit alespoň 30 minut nejprve obden později každý den. Časem se dostanete do fáze, kdy si den bez pohybu venku nebudete umět představit. V případě nepříznivého počasí můžeme zkusit i rychlou chůzi na běžeckém pásu ve fitness centru.

Jak ovlivní pravidelná chůze naše zdraví?

Uvádí se, že pravidelná chůze má vliv na snížení krevního tlaku, zmenšuje riziko srdečních onemocnění, snižuje nebezpečí onemocnění cukrovkou, napomáhá ke zdravému hubnutí a posilovaní svalů celého těla. Navíc předchází a pomáhá s depresemi. Zkuste se vydat na procházku do lesa, dýchat zhluboka, vnímat přírodu kolem, nechte se vtáhnout do tohoto světa a myslete na tempo, kterým jdete. Určitě se vám uleví a navíc děláte něco pro sebe.

Šikovní pomocníci

Dnes není problém pořídit si osobního hlídače vašeho pohybu. Chytré fitness náramky nebo krokoměry za vás počítají zdolané kroky, měří srdeční tep, spálené kalorie, zobrazí i předpověď počasí. Po propojení s telefonem můžete na náramku vidět různá upozornění včetně příchozích hovorů, ovládat hudební přehrávač a v aplikaci pak sledovat graficky znázorněný vývoj vaší aktivity za uplynulé dny.

Pokud chcete do náramku investovat víc peněz, nabídne vám i více různých možností. Dokáže monitorovat lehké, hluboké a REM spánkové fáze, může mít zabudovanou i GPS a tím pádem ukázat naměřenou rychlost, vzdálenost, trasu přímo v náramku. Umí sledovat, kolik času strávíte v aktivní zóně a díky tomu vás navést, jaké tempo je pro vás optimální. Snadno si pak můžete kdykoliv během dne zkontrolovat, jak jste na tom s počty kroků.

Inspirace:  Potřebujete dodat vašim vlasům chybějící lesk? Zkuste žloutek a možná budete překvapeni jeho účinkem

Zkusme se tedy vrátit ke kořenům a začít u toho nejjednoduššího a přirozeného pohybu. K chůzi potřebujete jen dobře padnoucí boty, pohodlné oblečení a odhodlání. Benefit, který vám pohyb přinese, je obrovský. Budete se cítit dobře ve svém těle, polepšíte si po zdravotní stránce, objevíte zajímavá místa, naučíte se pracovat s dechem a ulevíte své mysli zatížené všemi možnými technologiemi, zprávami a problémy. Tak vykročte pravou nohou vpřed.

Dog Outdoors Mountain Jumping - BigBearCabins / Pixabay
BigBearCabins / Pixabay

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *